';

CONTENTSTRATEGIE VOOR ZELFZORG VOOR PHILIPS HEALTHCARE

Leesduur: 4 minuten

Zelfzorg wordt steeds belangrijker in het veranderende zorglandschap. De gezondheid van het individu komt centraler te staan. Gezondheidszorg van nu en in de toekomst richt zich minder op ziekte, maar juist op preventie en gezondheid. Bij deze verschuiving past de visie van de Philips venture MyHealthJourney, een persoonlijke gezondheidsomgeving*. Gedurende drie maanden heb ik als Content Creator het team versterkt om levensstijlprogramma’s te ontwikkelen.

marketing strategie Eindhoven marketing coach marketing
Anne Knoop

MYHEALTHJOURNEY

MyHealthJourney biedt levensstijlprogramma’s aan om de gezondheid van mensen te verbeteren. Op een inspirerende en positieve manier worden mensen via een app geïnformeerd over hoe zij gemakkelijk kleine veranderingen in hun leven kunnen aanbrengen die positief effect hebben op de gezondheid. Het doel van deze programma’s is gedragsverandering bewerkstelligen, zodat het leven van gebruikers verbeterd wordt.

  • De vraag: ontwikkel een plug & play contentstrategie.
  • De uitdaging: een propositie in opbouw/wording met (nog) gelimiteerde mogelijkheden voor content in de eerste Minimal Viable Product (MVP).
  • De oplossing: kleine/beknopte leefstijlprogramma’s gericht op één doel.
  • Het resultaat:13 leefstijlprogramma’s gericht op gedrags-, en levensstijlveranderingen.

GEDRAGSVERANDERING: GEEN QUICK-FIX

De theorie achter gedragsverandering is complex. Wanneer iets een gewoonte is, is het moeilijk om dat gedrag te veranderen. Maar daar brengt MyHealthJourney verandering in. MyHealthJourney streeft ernaar om mensen gezondere keuzes te laten maken en bewuster te laten omgaan met hun (ongezonde) gewoontes. Dat is niet gemakkelijk. Daarom helpt de app met handige tips en tricks, weetjes, motivatie en praktische (medische) informatie. Wat normaal op een foldertje bij de arts staat, of door gezondheidsautoriteiten verteld wordt, is nu handig samengevoegd in een app. Op deze manier kunnen mensen autonoom werken aan een gezonder leven met het vertrouwen dat zij goede informatie in handen hebben.

 

CONTENTSTRATEGIE LEEFSTIJLPROGRAMMA’S

Het doel is om een contentstrategie te ontwikkelen voor de leefstijlprogramma’s. De doelgroep is het deel van de Nederlandse bevolking dat intrinsiek gemotiveerd is om de levensstijl aan te passen. Aan welke informatie heeft de doelgroep behoefte? Waar kunnen we impact mee maken? Op welke manier geven we informatie en wat is de juiste tone-of-voice? Hoe zorgen we ervoor dat het geen droge kost wordt? En met welk beeldmateriaal roepen we de juiste emoties op? Lead Consultant Floor Borgonjen heeft hier een duidelijk beeld bij en heeft ‘gouden regels’ opgesteld om de boodschap over te brengen. Zo heeft het team houvast om goede content te ontwikkelen.

Philips Marketing Marketingcommunicatie Contentstrategie project freelance marketeer
Veel van het basiswerk op content strategie en tone of voice stond op papier, nu was het zaak om te zien of deze guidelines ook werkte in de praktijk. Gelukkig bleek het team heel hands-on aan de slag te kunnen en met hun goede empathische vermogen direct de juiste toon aan te slaan.''
Floor Borgonjen
Lead Consultant MyHealthJourney

ZORGPROGRAMMA’S BINNEN HET CMS

Daarbij moeten de te ontwikkelen programma’s en content ook passen binnen de structuur van het CMS. Het bepalen van de thema’s van de programma’s en de submodules is een hele kluif. Deze dienen specifiek, maar toch ook generiek genoeg te zijn, zodat ze gemakkelijk te combineren zijn met andere programma’s. Echt plug & play dus. Met drie hoofdthema’s gaan we aan de slag: medische concepten, voeding en beweging. Binnen drie maanden zijn er dertien leefstijlprogramma’s ontwikkeld waarin de gebruiker elke dag, gedurende een of twee weken, minimaal een berichtje per dag krijgt.

marketing advies contentstrategie contentadvies eindhoven marketingstrategie implementatie
''Om ervoor te zorgen dat de content dicht bij de mensen staat, heb ik verrassende weetjes toegevoegd. Bijvoorbeeld dat je darmen functioneren als je tweede brein, en wat voor een effect het op je gezondheid heeft als ze niet zo goed werken. Maar ook luchtige content, zoals een gezond ontbijtrecept dat het libido een boost geeft. Want laten we eerlijk zijn, het moet ook leuk zijn om aan je gezondheid te werken!''
Anne Knoop
Marketing Consultant

PLUG & PLAY CONTENTBIBLIOTHEEK

Naast het ontwikkelen van toegankelijke content is de opbouw en compactheid van het programma belangrijk. Programma’s moeten op elkaar kunnen aansluiten zodat Philips Consultants en klanten de ‘plug & play’ contentbibliotheek gemakkelijk kunnen gebruiken. Daarbij komt de uitdaging om dit binnen de mogelijkheden van het CMS te laten passen. MyHealthJourney heeft ambitieuze plannen. In de productroadmap gaan geavanceerde functionaliteiten van de tool en gepersonaliseerde content hand in hand. Er zijn daarom twee typen content ontwikkeld, voor release 1 en 2 op de roadmap. Hoe verder in de release opbouw, hoe geavanceerder de content. Geeft een gebruiker bijvoorbeeld aan dat ze niet ontbijt, dan wordt er aandacht gegeven aan het belang van het ontbijten. Aan het einde van het programma test MyHealthJourney de kennis en houding van de gebruiker, zodat bijvoorbeeld een arts actie kan ondernemen of een nieuw programma kan voorschrijven.

Philips Marketing Marketingcommunicatie Contentstrategie project freelance marketeer
Het kunnen inzien wat het uiteindelijke product moet kunnen en welke rol de content daarin gaat spelen, is essentieel om te begrijpen hoe de content bibliotheek en structuur er op termijn eruit moet gaan zien. Echter is het in een venture (een corporate start-up) essentieel om vervolgens de vertaling te kunnen maken naar een eerste release / een eerste minimal viable product, ook in content, wat het team haarfijn heeft aangevoeld; grote waarde creëren met de nog beperkte functionaliteiten van het huidige product.
Floor Borgonjen
Lead Consultant MyHealthJourney

VOORBEELD LEEFSTIJLPROGRAMMA: SUIKER

Een voorbeeld van een leefstijlprogramma is het suikerprogramma. Het doel van dit thema is te informeren over wat suiker is, wat het met je lichaam doet en waar het allemaal (verborgen) in zit. Dit programma bevat ook leuke weetjes, bijvoorbeeld dat er suiker verstopt zit in dat plakje vlees op je brood. En wist je dat er in een glas sinaasappelsap gemiddeld zeven suikerklontjes zitten? Shocking? Ja, dat vonden wij ook. Maar juist de combinatie van feiten, (medische) informatie, praktische tips én luchtige weetjes maakt dat het een interessant programma is om te volgen. Daarbij spoort MyHealthJourney aan tot reflectie van gedrag en wordt er een kennistest afgenomen aan het einde van een programma.

 

RESULTAAT CONTENT & GEZONDHEIDSPROGRAMMA’S

Na drie maanden is het resultaat dat er dertien leefstijlprogramma’s ontwikkeld zijn. Compleet met tekst, beeld en instelde verzendtijden staan de programma’s in de bibliotheek, klaar om gebruikt te worden! Met deze handige tool wordt zelfmanagement gemakkelijk en hoopt MyHealthJourney met deze innovatie veel mensen gezonder te maken.

 

 

*Persoonlijke Gezondheidsomgeving: dit is een gezondheidsdossier in de vorm van een website of app, waarmee de patiënt toegang heeft tot zijn eigen gezondheidsgegevens. MyHealthJourney ontwikkelt een SaaS oplossing waar burgers gegevens kunnen verzamelen van verschillende medische en persoonlijke gegevensbronnen. Hierin worden tools aangeboden voor zelfzorg, deze zijn ontwikkelt in samenwerking met gezondheidsprofessionals.