HERONTDEKKEN VAN STRATEGIE EN VERNIEUWEN VAN BRANDING
Leesduur: 2 minuten
De Projectondernemers biedt interim en projectmanagementdiensten aan. In het specifiek (project)managers voor complexe vraagstukken, waarbij innovatie en verbetering aan de basis staan. Het is een jonge en frisse onderneming met passie voor aanpakken. De klanten van De Projectondernemers zijn meestal actief op het gebied van non-profit en publieke dienstverlening.
Het bedrijf wil groeien en daarbij hoort het professioneel aanpakken van de bedrijfsstrategie. Projectondernemers gingen dan ookaan de slag met ‘De Formule’. De eerste sessie ging over het ontdekken van ‘the why’. Met behulp van the golden circle van Simon Sinek werd de kern van De Projectondernemers (her)ontdekt. Ernst-Jan: ‘Anne heeft doorgevraagd en uitgevraagd. Zo ben ik de waarde van goede marketing beter gaan inzien. Ook voor mijn klanten. Toen realiseerde ik me dat ik een marketeer moest aannemen.’
Het formuleren van de kern was gecompliceerd: tijdens de sessies werd een mogelijk samenwerkingsverband verkend. Ernst-Jan: ‘De potentiële nieuwe business partner was bij het proces aanwezig. Het gaf me een dubbel gevoel: herontdekken wat ik zelf leuk vond, maar ook het samen ontdekken wat samen leuk vonden. De sessies hebben duidelijk gemaakt dat ik me nu nog niet comfortabel voel bij de samenwerking. Ook werd duidelijk dat ik de visie wel had, maar dat die afgestoft moest worden.’
Het Business Model Canvas is ingezet om mogelijkheden voor de toekomst te ontdekken. Elk onderdeel van het model werd onder de loep genomen. Oprichter Ernst-Jan dacht aanvankelijk geen additionele producten of services te kunnen verzinnen, maar hij zag na een tijdje zijn lijst groeien. Het model bleek een goed middel om zijn onderneming robuuster te maken.
Mijn advies aan Projectondernemers was om alternatieve inkomstenstromen te genereren om inkomstenrisico’s te beperken. Want het uurtje-factuurtje businessmodel dat ze gebruikten, is niet toekomstbestendig. Alternatieven zijn de business modellen: multi-sided platform, free-as-a-business-model, open business models, of het engagement- en performance based model. Deze alternatieven kunnen on-top op het huidige model geplugd worden. Ook moesten De Projectondernemers zich versterken door nieuwe proposities te ontwikkelen.
Op basis van de sessies zijn er acht nieuwe services en diensten ontwikkeld. De unieke waardepropositie van De Projectondernemers wordt op deze manier veel sterker: de afhankelijkheid van opdrachtgevers wordt geminimaliseerd. Ernst-Jan: ‘We blijven interimdiensten uitvoeren, maar ik wil volgend jaar 20% van mijn omzet uit nieuwe producten en services halen. Zoals project kick-off, het project-monitoring programma en coachingstrajecten.’
Door de nieuwe bedrijfsvisie sloot de huisstijl niet meer aan. Het formuleren van de kern van De Projectondernemers leidde daarom tot de ontwikkeling van het nieuwe brandingsconcept: kraakhelder, eenvoudig, met een Rotterdams tintje, authentiek en nautisch. Een verandering van 180 graden. Ernst-Jan: ‘De nieuwe branding sluit aan bij de identiteit van het team en bij onze manier van werken. Stoer en met een duidelijke lijn.’ Door deze grote verandering besloten Projectondernemers om de website en huisstijl geheel te vernieuwen. Dit is inmiddels naar volle tevredenheid aangepakt en gelanceerd.
Ernst-Jan: ‘Anne geeft richting en handvatten aan onze nieuwe marketingmedewerker Esmee, zodat zij de nieuwe marketingstrategie goed kan uitrollen. Zo stoomt ze ons klaar voor het komende ondernemingsjaar.’
Neem een kijkje op de nieuwe site van de Projectondernemers: www.projectondernemers.nl