';

INTERNE UITDAGING MET CONTENTPRODUCTIE

Leesduur: 2 minuten

PHILIPS HEALTHCARE

Voor Philips Healthcare heb ik als interim Global MarCom Manager gewerkt. Gedurende acht maanden versterkte ik het downstream marketingteam voor Customer Services. Deze tijdelijke rol kende verschillende opdrachten. Het coördineren van de videoproductie voor PerformanceBridge is daar een bijzonder en inspirerend voorbeeld van.

marketing strategie Eindhoven marketing coach marketing
Anne Knoop

NIEUWE SERVICE: PERFORMANCEBRIDGE

Deze dienst voor de radiologieafdeling van een ziekenhuis bestaat uit software en consultancy services om de bedrijfsvoering te verbeteren. Onderdeel van de go-to-market strategie: een eerste introductie op ‘Health IT’-conferentie HIMSS. De productmanagers waren van mening dat een filmpje over de software daarbij onmisbaar was. Hoewel dit niet was opgenomen in de marketingplanning, besloot het marketingteam dat een filmpje grote toegevoegde waarde had. Eén probleem: HIMSS vond drie weken later plaats.

 

UITDAGINGEN EN ACTIES

Een strakke deadline vraagt om slim projectmanagement. Belangrijke uitdagingen op een rijtje. Eén: een goed creatief bureau vinden dat snel kon starten. Twee: goedkeuring van de P.O.-aanvraag door Finance. Drie: goedkeuring van de copy door Legal and Regulatory. Vier: goedkeuring van het beeld door Brand Desk.

Met een high-level briefing benaderde ik bureaus. Lukkien schakelde snel en stuurde me een offerte waarmee ik het interne orderproces in gang kon zetten. Na akkoord hadden we nog 2,5 week tot HIMMS. De projectplanning van Lukkien werd aangevuld met interne afspraken en to do’s. Er werd zo veel mogelijk vooruit gewerkt en nauwe samenwerking tussen interne en externe stakeholders was essentieel.

 

STORYLINE EN SCRIPT

De film moet bestaan uit een walk-through door de software met behulp van een verbeterscenario. Daarnaast is er aandacht voor de lange termijn consultancyoplossing waarbij de PerformanceBridge adviseurs nauw samenwerken met het ziekenhuispersoneel. Op basis van deze storyline schreven we het script voor de voice-over, zodat de tekst door Legal en Regulatory goedgekeurd kon worden.

 

VAN DRAFTVERSIE NAAR OPLEVERING

Na de eerste draftversie van het filmpje sprak de voice-over de tekst in en werd de eerste complete versie opgeleverd voor feedback van alle interne stakeholders. Met nog maar een aantal dagen te gaan voordat HIMSS begon, was de druk op Lukkien groot. Maar nog voor de deadline ontvingen we de laatste versie van het filmpje.

 

CONCLUSIE

Samenwerking, een goede planning en heldere communicatie zijn de ingrediënten tot succes in dit project. Een kort overzicht:

  • De vraag: ontwikkel een explainer-video van de software.
  • De uitdaging: een zeer strakke deadline en afhankelijkheid van interne processen.
  • De oplossing: nauw samenwerken met alle stakeholders, interne focus en betrokkenheid, sterk projectmanagement en veel communicatie.
  • Het resultaat: een succesvolle video die laat zien hoe de software werkt en de dienst uitlegt.

ZIEN?