';

EEN DATA-DRIVEN ONLINE COMMUNICATIESTRATEGIE

Leesduur: 3 minuten

vb&t is een begrip in de regio Eindhoven. Al meer dan 50 jaar bedient vb&t zowel de zakelijke als particuliere markt en biedt het oplossingen voor realisatie, transactie en exploitatie in de vastgoed- en huisvestingsector.

marketing strategie Eindhoven marketing coach marketing
Anne Knoop

COMMUNICATIEVRAAGSTUK

vb&t groeit. Moederconcern vb&t Groep – met acht bedrijfsonderdelen – wil daarom werken aan betere en consistentere externe online communicatie. De uitdaging? Er is geen communicatiestrategie, -structuur of planning. Ook hebben de meeste bedrijfsonderdelen geen eigen marketing-of communicatiemedewerker.

Elk bedrijf in de vb&t Groep heeft eigen activiteiten en een eigen doelgroep, maar ook gemeenschappelijke klanten. De ontwikkeling van content moet dus bedrijfsspecifiek zijn, maar ook in samenwerking tot stand komen. De meeste bedrijven van de vb&t Groep zijn niet gewend aan structurele contentontwikkeling. De zoektocht naar een optimale manier van samenwerken is dan ook uitdagend.

We plannen een maandelijks directieoverleg in om content te bepalen. Per bedrijf betrekken we bovendien één of twee mensen bij het bottom-up communiceren van eigen contentontwikkeling en planning.

GEFASEERDE AANPAK

 

  • Fase 1: verkenning

Ik neem de acht bedrijfsonderdelen onder de loep en samen vullen we het business canvas model in. We zetten de eerste stap naar een pragmatische communicatieplanning.

  • Fase 2: nulmeting

Bepaling van het startniveau van de (online) marketingcommunicatie van vb&t Groep. Hieruit volgen conclusies en aanbevelingen voor de communicatiestrategie.

  • Fase 3: besluitvorming

Ik presenteer mijn bevindingenaan de directie. Samen besluiten we om mijn aanbevelingen uit te voeren.

  • Fase 4: uitvoering

De communicatieprojecten komen tot stand. We ontwikkelencontent, optimaliseren kanalen en introduceren een nieuw platform. Het communicatiehandboek breiden we flink uit met praktische instructies, templates en do’s and dont’s.

Image
Ze heeft de visie voor ons helder gekregen. Het pragmatisch werken is effectief geweest.
Jean-Paul Rouwette
Algemeen directeur vb&t Groep
Image
Het meest tevreden zijn we dat Anne die volgende stap met marketing heeft gezet. Ze heeft het effect en belang van marketing en communicatie laten zien voor onze organisatie.
Eric Prevoo
Directeur vb&t Vastgoedmanagement

TESTRESULTATEN

Tijdens de uitvoeringsfase komen de communicatieprojecten tot stand. Specifiek in de maand december testen we met intensieve contentcreatie om een optimaal resultaat neer te zetten. Hieronder vind je de acties en bijbehorende resultaten. We scoren boven verwachting! De data wijst op een positief online effect. Deze resultaten zijn belangrijk voor de vervolgstappen in de corporate communicatie van vb&t.

0
% Gestegen
LinkedIn Engagement
0
% Gestegen
LinkedIn Volgers
0
% Gestegen
Nieuwsbrieven clicks

FACTS & FIGURES VB&T GROEP:

  • 10 vestigingen
  • 8 bedrijfsonderdelen
  • 200+ medewerkers

EN NU?

Focus leggen op marketing werkt. Dat blijkt wel uit de testresultaten. De vb&t Groep en de bedrijfsonderdelen zijn dan ook ‘marketing-minded’ geworden. We hebben een communicatieplanning gemaakt, een intern communicatieproces ontwikkeld en er lopen allerlei verbeterprojecten. Er worden marketeers aangenomen en er ligt een hands-on communicatieplan om de stijgende lijn mee door te zetten. De vb&t Groep kan dóór.

Image
``Creatief, strategisch en inspirerend``: dat is Anne! Ik heb met veel plezier met haar samengewerkt om een 'eigenknoops' marketingsausje uit te gieten over de marketingafdeling van vb&t Groep. Wat een POWERvrouw!
Gino Gijsbers
Online Marketeer
Image
Anne is zeer gedreven en positief, deze eigenschappen zijn een echte must voor een markerteer. Ik heb succesvol met Anne gewerkt aan het opzetten van een sociaal media strategie die de blootstelling van vb&t heeft verhoogt. Een zeer professionele vrouw om mee te mogen werken.
Bern Sengers
Online Marketeer